Reisblog van week 3 tot week 16

29 november 2019 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Week 4:
We voelde ons erg op ons gemak want we konden vanaf nu goed communiceren met al onze collega's en de band werd heel erg goed en hecht tussen ons allemaal. Op stage mochten we ook de eerste paar toiletbezoekjes gaan doen en dit was wel spannend want ik had het al lang niet meer gedaan en Thias ook niet gelukkig was ik al wat gewend door mijn vorige stage want dat was vergelijkbaar maar het was met ouderen. Eerst moest een collega ons helpen en konden we meekijken waardoor het wel grappig was hoe ze ermee omgingen. na een paar dagen waren Thias en ik aan de beurt en het ging goed vond ik. Ik was voornamelijk erg tevreden over hoe Thias en ik het hadden aangepakt en er niks was fout gegaan of we hulp van collega’s nodig hadden.
Verder is er niet heel veel meer speciaals gebeurd omdat het een korte week was door feestdagen.

Week 5:

Thias en ik hadden weer zin om te werken wat we zelf erg raar vonden omdat ja normaal kijk je er niet naar uit om te gaan werken maar omdat we onze collega's zo leuk vonden gingen we met plezier naar werk. na een paar dagen kwamen we erachter dat het eigenlijk heel anders er aan toe gaat hier , je mag namelijk gewoon fotos maken van clienten en ze vinden het zelfs heel leuk omdat het ze een gevoel geeft dat ze je leuk vinden. Dit was voor ons best raar want in nederland zou je erdoor ontslagen kunnen worden of een waarschuwing krijgen maar hier maakt dat niks uit. Ik begon te merken dat de clienten ons ook erg begonnen leuk te vinden, we lachten met ze , gingen stukjes wandelen en er was zelfs tijd om even voor de grap te gaan dansen met elkaar. Dit maakt de stage zo leuk want er zijn geen dingen waar je jezelf aan moet houden heb ik het gevoel. de clienten worden ook vaak gezien als vrienden en zo word er ook mee omgegaan en dat vind ik persoonlijk erg mooi om te zien en zal ik ook zeker meenemen naar mijn volgende stage.

week 6:
in het weekend hebben we fietsen gehaald want we merkte dat het niet te doen was met de bus qua tijden. Het is geen nederland waar om de 15 minuten een bus komt , nee er is een bus per uur die onregelmatig rond 7.35 komt en als die te laat is kom je vaak ietsjes later wat de baas nog niet eens zo erg vond maar we vonden zelf dat dit geen goeie instelling was. We zijn dus fietsen gehaald en die deden het goed , je moet hier geen fiets uit nederland voorstellen maar een mountainbike maarja.. een fiets is een fiets en het was ook wel fijn om weer te fietsen en zo kon je ook makkelijker wakker worden. De baas was erg blij met dat we een fiets hadden en dat we niet te laat komen dus dat liet ons ook wel fijn voelen. Het kwam ook wel eens voor dat we te laat kwamen om de clienten op te halen waardoor het een beetje lastig werd qua geregel dus sindsdien zijn we ook niet meer te laat gekomen die week maar spijtig genoeg ging mijn fiets die vrijdag kapot en dat was niet zo maar te maken. Ik moest dus naar een fietsenmaker die gelukkig een beetje Engels sprak waardoor het toch allemaal iets makkelijker was en de fiets snel was gemaakt.

Week 7:
na een weekend vol feesten en genieten omdat het mijn verjaardag was mochten we weer aan de slag. Ik kwam aan op werk en ik werd gelijk ontvangt met kusjes en knuffels van alle clienten wat me er goed liet voelen omdat ik normaal weinig doe met mijn verjaardag dus het liet me wel extra speciaal voelen.
ze hadden een taart gemaakt en we hebben met alle collega's nog even het weekend besproken. Het fijne aan onze stage vind ik dan ook wel echt dat het allemaal zo luchtig is en elke dag anders is door de situaties die er ontstaan. Een client vind me bijvoorbeeld leuk en komt altijd langs me zitten en maakt altijd grapjes en wilt je hand vasthouden .. in nederland zou dit echt niet gerespecteerd worden omdat het dan ''te ver gaat''. De afstand en nabijheid die we hebben geleerd op school is hier zo anders maar ik vind het persoonlijk beter want de clienten ervaren het ook erg goed en leuk. niks gaat te ver en alles kan besproken worden. zo voelt iedereen zich meestal goed en als er een probleem is kan dit gewoon opgelost worden en geven ze elkaar daarna een knuffel en kan de dag weer verder.

week 8:

mijn ouders zijn er!
Alles gaat bij ons op stage lekker makkelijk en verloopt goed er zijn nog steeds geen problemen en we hebben het super naar onze zin. mijn ouders zijn donderdag aangekomen en mochten bij ons op stage komen , ik vond het vrij spannend omdat het toch je eigen plekje is geworden en dan ineens zijn je ouders er zomaar.. je weet niet hoe de clienten reageren , hoe iedereen zich voelt maar voornamelijk voel je jezelf een beetje raar erover. Ik werd in het begin een beetje ongemakkelijk wat niet erg is maar na een gesprek met de collega's en het voorstellen ervan werd het erg leuk. Ik liet ze de plekken allemaal zien ern de verschillende workshops die er zijn en waar ze zelf ook even hebben mogen helpen. het is zo fijn dat ze goed ontvangen worden en de clienten zich ook op hun gemak voelen. Mijn ''liefste'' client ging haarzelf gelijk voorstellen en wou zich haar beste voordoen wat mijn ouders erg grappig vonden , ze zei allemaal dingen als ja Luuk en ik gaan trouwen en wanneer die terug gaat naar nederland kunnen we nog gewoon contact hebben. Wat ook erg fijn is aan de stage is dat je gewoon vrij kan nemen. Ik had namelijk gevraagd aan de baas of ik vrij kon hebben maar vond het een beetje rot om te vragen maar hij zei gelijk van ja tuurlijk en het is ook erg belangrijk om je familie weer even te zien en bij te kletsen dus uiteindelijk kreeg ik in plaats van een, twee dagen vrij!

Week 9:
Dit was denk ik een van de leukste weken want het was halloween en La Fundacion werd helemaal omgetoverd tot een halloweenfest .. super leuk om te zien dat iedereen verkleerd was. De een was een vampier de ander was zombie of een half dode poltie en we hebben de hele dag spelletjes gedaan en gedanst. Dit was echt de dag dat je zag hoe hecht iedereen met elkaar was want er was geen ruzie maar alleen maar gelach en er werden drankjes ingeschonken en iedereen was elkaar bang aan het maken. kortom het was een perfect dagje waar de clienten ook de tijd van hun leven hadden en dat merkte je vooral in de gymzaal want daar werd het gekste feestje gegooid. Iedereen stond de dansen als een gekkerd en er werden allemaal ingestudeerde pasjes uitgevoerd. de een die kon alles perfect meedoen en de ander die keek toch liever van de zijkant mee waarna ik ze een handje heb gegeven van: '' kom ook lekker dansen , alles mag en kan!". Zo kon iedereen zijn eigen ding doen en werd er veel gelachen. Op donderdag was mijn fiets kapot gegaan waardoor ik de dag erna niet naar werk kon.. ik kwam er smorgens pas achter doordat ik op de fiets stapte en er ineens geen lucht meer inzat , ik ben gelijk gaan bellen met de baas en die begreep het volledig en hij zei kijk maar hoe snel je hier kan komen en dan zien we je wel verschijnen!

Week 10

Vandaag begin ik te werken bij een nieuwe workshop met de naam de garteneria en dit houd in de planten verzorgen en hoe je er mee om moet gaan en wat voor verschillende planten er allemaal zijn. Ik persoonlijk heb niet veel met planten en vond het nooit bepaald leuk om voor planten te zorgen maar vind de natuur wel erg mooi en fascinerend. na een paar dagen er werken vond ik het toch wel erg leuk wat ik eigenlijk niet zo had verwacht maar door de clienten aan te sturen en ook af en toe te helpen vond ik het toch wel grappig om te doen. het is bij ons natuurlijk nooit echt werken want het draait niet om productie of of om alles zo goed mogelijk schoon en mooi er uit te laten zien maar na een week te werken vond ik het leuk om te zien wat het resultaat was. alles was goed op geruimd , je kon geen blaadje meer vinden op de plekken waar moest worden opgeruimd en de clienten hadden het ook erg na zijn zin om voor planten te zorgen. je doet alles voor de clienten en wilt het ze zo leuk mogelijk maken wat niet altijd mogelijk is omdat de rotte taakjes ook moeten gedaan worden bijvoorbeeld de planten snoeien. Deze taak had ik op me genomen met de client die altijd deze workshop volgt , we pakte onze snoei materialen en gingen snoeien en als je dan uiteindelijk klaar bent voel je jezelf er goed omdat je toch van een minder leuke taak iets moois heb gemaakt en dat zag je ook aan de client.

Week 11:

Ik mocht weer verder met het tuinieren en kreeg een erg goeie band met de leraar van het tuinieren. Hij liet me al zijn projectjes zien van de afgelopen maanden en vertelde wat hij zo leuk eraan vond en dat was voor hem om iets op te bouwen. Daarmee bedoelde hij dat hij met clienten planten uit ging kiezen die bij het seizoen hoorde en ze dan ging verzorgen. Hij maakte er zelfs fotos van om te zien hoe ze gingen groeien , de coolste vond ik zelf de palmboom die hij 2 jaar terug had geplant , ze kochten het toen die 20cm lang was en die was nu al 4 meter hoog. prachtig om te zien hoe de natuur zich evalueert en het na 2 jaar alleen nog maar groter werd. verder heb ik me de week bezig gehouden met het onderhouden van de planten en de clienten hierbij aan te sturen. dit ging me erg goed af en ik voelde dat de clienten me ook erg serieus namen en ze altijd gelijk aan de slag gingen als er iets van ze werd verwacht.

week 12:

we gingen protesteren tegen het klimaatprobleem.. iedereen had het er al 2 dagen over en we hadden ons voorbereid doormiddel van een gerycyceld hout te gebruiken en papier te maken met daarop in het Spaans:''red de wereld'' of ''er is geen plan b meer''. we gingen naar een groot plein waar allemaal mensen stonden van jong tot oud te schreeuwen red de wereld en verspil minder water. er werden allemaal dansjes uitgevoerd door scholen en de burgenmeester kwam zelfs een woordje doen. het werd live uitgezonden op tv waardoor iedereen het erg spannend vond en dit merkte je doormiddel van clienten die naar je toe komen en naar de camera gaan wijzen en gek gaan doen, erg grappig om eens mee te maken. later na werd La fundacion geinterviewd en dit mocht de lievelingsclient doen. een oudere man die pibolair is maar altijd erg serieus is , we hadden al liggen discussieren wie nou echt gepast was hiervoor en kwamen al snel tot de conclusie dat hij het moest doen. na 3 uur protesteren en allemaal dansjes , acts en op tv te mogen zijn was het weer tijd om terug te gaan omdat het etenstijd was. Iedereen bij elkaar gaan verzamelen en terug naar la fundacion!

week 13

een week vakantie omdat we nog veel overuren hadden en er een perfecte week was omdat er weer 2 feestdagen waren.